Agent pakt steeds vaker de fiets

De A12 en de doorstroming van het verkeer zijn cruciaal voor het werk van Politie Oost-Nederland. Als grootste werkgever van de overheid wil de politie bijdragen aan de klimaatdoelstellingen en aan een bereikbare A12-regio. Politiemensen stappen steeds vaker op de fiets, zowel voor hun werk, als onderweg van en naar huis.

Politie-agenten op de fiets naast snelweg A12 bij Duits-Nederlandse grens (foto Politie Oost-Nederland)

Met meer dan 7.000 medewerkers is Politie Oost-Nederland de grootste regionale eenheid binnen de politie. “De A12 is cruciaal voor ons werk.”, vertelt Leander Witjes, projectleider Slimme Mobiliteit en duurzaamheid. “Alles wat de doorstroming van het verkeer op de snelweg verbetert, helpt ons sneller bij incidenten te zijn en ons werk te doen.”

Verschil maken

Vanwege de voortvarende aanpak van het fietsbeleid is Politie Oost-Nederland door het ministerie van Infastructuur & Waterstaat benoemd tot ‘Fietsambassadeur’. Leander: “We zetten in op duurzame doelen, waarmee wij verschil kunnen maken, zoals in het aantal autokilometers dat wij maken. In 2017 was meer dan de helft daarvan woon-werkverkeer. Nu kijken we: kan het ook op de fiets?” Met als resultaat dat in 2020 13 procent meer medewerkers op de fiets naar hun werk gingen. Daarnaast verdubbelde de politie het aantal dienstfietsen naar 7.500, van eenvoudige en stootvaste straatfietsen tot e-bikes en speed pedelecs.

Leander: “Per team kijken we nu naar de meest geschikte vervoersmiddelen. Ook met het gebruik van de fiets voor ons werk. In Nijmegen surveilleren agenten nu soms op de fiets en in Arnhem Zuid neemt een agent als proef een mobiel kantoor mee achter zijn fiets. Praktisch voordeel: op de fiets ziet de agent meer en is hij beter aanspreekbaar.”

Fit en vrolijk

Hoe maak je fietsen aantrekkelijk? Leander: “Maak het makkelijk en toegankelijk. En zorg voor weerklank: mensen die enthousiast zijn steken elkaar aan. Bijvoorbeeld als ze vertellen hoe lekker ze hebben gefietst, of hoeveel kilometers ze nú weer hebben gemaakt. Bij de fietscampagne waar wij aan meedoen zie je dat collega’s elkaar aanmoedigen.” Bij de start van die fietscampagne vroeg de politie haar medewerkers naar redenen om níet te gaan fietsen, en daarna naar oplossingen. “Hoe vaak regent het nou echt in Nederland? Gemiddeld hooguit 8 procent van de tijd”, zegt Leander. “Intussen is fietsen wel goed voor je conditie en je humeur. Belangrijk, want 80 procent van onze mensen is operationeel en moet voldoen aan fitheidseisen.”

Politie-agent naast bakfiets (foto Politie Oost-Nederland)

Fietsvriendelijk bedrijf

De komende tijd pakt Politie Oost-Nederland verder door. De fietsregeling wordt verder uitgebreid. Behalve via de portemonnee wordt fietsen ook met faciliteiten gestimuleerd. Witjes: “We willen voldoen aan het gouden certificaat van het keurmerk Fietsvriendelijk bedrijf. Ook je racefiets of bakfietsmoet je goed kunnen parkeren, daarvoor gaan we verschillende vormen van stalling maken. Plus waar nodig kleedruimte, douches, droogruimte en goede verlichting.” Ook werkt de politie aan nieuw parkeerbeleid, waarin emissieloos reizen voorrang krijgt en fietsen gestimuleerd wordt. Dan kan het zijn dat medewerkers binnen een bepaalde afstand van het werk niet meer op een politieterrein kunt parkeren. En dat zij eerder parkeerrechten krijgen als zij elektrisch rijden, of op de fiets, e-bike of e-scooter komen.

Hans Kuitert, eenheidsstaf politie Oost Nederland:
“Tijdens een proef in 2019 mocht ik als een van de eerste medewerkers in Oost-Nederland gebruik maken van een speed-pedelec voor mijn woon-werkverkeer. Met een afstand van 42 kilometer enkele reis vanuit mijn huis in Duiven leek het eerst wat ambitieus. Maar dagelijks in de file staan is ook niet aantrekkelijk. En dit was een mooie gelegenheid om lekker in beweging te komen. Op weg naar onze teams in Nijmegen, Apeldoorn en Ede heb ik vaak last van files op de A12: in de ochtend bij Velperbroek, Waterberg en Grijsoord en in de middag ook bij Oud-Dijk. Op de fiets ben ik nu in 75 minuten in Apeldoorn en in 60 minuten in Ede. Dat scheelt maar 20 minuten ten opzichte van de auto, de file meegerekend. En dan heb ik gelijk mijn beweging gehad.”

Wielrenner rijdt heuvel op, foto Rob Karremans

Rob Karremans, politie Arnhem:
“Sinds ik in Arnhem werk, stap ik bijna elke dag op mijn racefiets; een fietstocht van 28,6 km enkele reis vanuit mijn woonplaats Veenendaal. Wat vijf jaar geleden begon vanwege mijn gezondheid - wat de weegschaal aangaf kon echt niet meer - is inmiddels geworden tot een duurzame en gezonde vorm van mijn woon-werk verkeer. Jaarlijks maak ik nu zo’n 9.000 km op mijn racefiets. Genoeg om in 2019 de Mont Ventoux te kunnen beklimmen. De Alpe d’Huez en de Stelvio staan in de planning, maar moeten even wachten tot na corona.
Als ik tijdens een piketdienst in het ‘koekblik’ naar huis moet, baal ik. Ik kijk jaloers naar de wielrenner die rechts van mij over het fietspad zoeft. Dus als je kúnt kiezen, dan toch liever gezond en duurzaam!”


Deel deze informatie Icoon Twitter Icoon Facebook Icoon LinkedIn