Electrocar & CargoLEV wint bedrijvencompetitie van de FietsChallenge A12: een duurzaam familiebedrijf op de fiets voor vitaliteit en maatschappelijk doel
Electrocar & CargoLEV uit het Gelderse Beek deed dit jaar voor het eerst mee aan de bedrijvencompetitie van de FietsChallenge A12 en werd gelijk tot winnaar gekroond. Een prestatie die niet alleen verrassend is maar ook goed past bij het DNA van dit familiebedrijf dat al meer dan 20 jaar marktleider is in Light Electric Vehicles. We spraken met Leonie Wienhoven, commercieel-financieel directeur van Electrocar en CargoLEV, over hun deelname en de winst van de competitie.
Innovatieve duurzame mobiliteit
Bij Electrocar draait alles om innovatie. Het bedrijf, opgericht door Mike Wienhoven in 2003, wordt nu geleid door zijn kinderen Martijn en Leonie. Met een team van ongeveer 25 medewerkers hebben ze zich gespecialiseerd in duurzame mobiliteitsoplossingen, met een focus op de 'last mile'. Het bedrijf ontwikkelt en produceert licht elektrische voertuigen onder de naam CargoLEV, waarbij door Electrocar BV het totaalpakket van verkoop, lease, verhuur en service wordt aangeboden.
Duurzaamheid als kernwaarde
Duurzaamheid is een onlosmakelijk onderdeel van het bedrijf. De keuze voor lokale leveranciers en productie bij CargoLEV in Zevenaar getuigt hiervan. Leonie benadrukt: "We willen het liefst zo duurzaam mogelijk houden. Korte lijnen maar ook milieuvriendelijk." Het bedrijf onderhoudt nauwe banden met Liemerse bedrijven, en dit lokale partnerschap draagt bij aan de kwaliteit en duurzaamheid van hun producten.
Deelname aan de FietsChallenge
De FietsChallenge bood Electrocar de gelegenheid om vitaliteit, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid te combineren. Leonie Wienhoven vertelt enthousiast: "We hebben meegedaan aan de FietsChallenge om een stukje vitaliteit en duurzaamheid te combineren met ook het maatschappelijke door het fietsen voor het goede doel." Medewerkers werden aangemoedigd om de FietsChallenge-app te installeren, met het goede doel Stichting Leergeld De Liemers in het middelpunt. Het enthousiasme resulteerde in 19 deelnemers, waaronder ook Leonie zelf. Leonie vervolgt: "Het was leuk dat het intern goed werd opgepakt door collega’s. Er ontstond een interne competitie. Medewerkers spraken elkaar onderling aan, wat de betrokkenheid vergrootte. Zelfs een monteur vertrok 's ochtends eerder van huis om extra kilometers te maken."
Een verrassende overwinning
Hoewel Electrocar intern veel aandacht besteedt aan vitaliteit, was de overwinning in de FietsChallenge verrassend. Leonie licht toe: "We doen intern veel op het gebied van vitaliteit. Gezond werken vinden we belangrijk. Dus is het wel leuk om zoiets als de FietsChallenge er ook bij te betrekken. Het is een overzichtelijke periode van een maand fietsen. En we hadden geluk met het mooie weer!"
Fietsen past bij duurzame karakter bedrijf
Met 19 deelnemers van in totaal 25 medewerkers was de deelname van Electrocar aan de FietsChallenge een succes. Leonie benadrukt ook het belang van het goede doel en duurzame bewustwording bij medewerkers. "Het goede doel is een extra motivatie om hier aan mee te doen. Hoe meer kilometers we fietsen, hoe meer geld het goede doel krijgt." Als marktleider in duurzame mobiliteitsoplossingen kijkt Electrocar met optimisme naar de toekomst. Leonie sluit af: "Vanuit de duurzame gedachte is het ook mooi als medewerkers vaker op de fiets komen. Het past goed bij het bedrijf."